Rabu, 23 Jun 2010

~rahsia kecantikan dari aku~


salam...

kawan2... ni aku nak berkongsi rahsia kecantikan walaupun Si Chanteq ni tak cantik... hahhahaah
hari ni seharian aku duk umah mengadap cermin... nasib xpakai susuk, kalu tak mesti dah terkeluar susuk aku... hahahah okeh2, ni aku nak kongsi rahsia2 n petua2 yg aku guna untuk kesihatan wlaupun badan aku nih agak telebih sihat....


1. untuk rambut aku pakai shampoo sunsilk warna orange tuh... complete ngan conditioner n perapi after bilas... then aku nak suggest ni gunalah herbal essences shampoo yg sesuai utk rambut korang buktinya mmg ternyata berkesan... coz dulu aku pakai shampoo herbal essences... mmg melebatkan dan memanjangkan rambut korang... dan rambut pun nmpak sihat jer... lagi satu kalu xkeberatan korang ramas daun bunga raya dengan air pastu bila dah jadi cam berlendir sikit tu korang pupuk kat rambut... mmg berkesan... hasilnya rambut lebat dan shiny... hehheeh lagi satu daun bunga raya tu sesuai utk yg mudah sakit kepala... try lah...



2. untuk muka pulak aku pakai sabun special sikit lah coz muka aku xpat pakai pencuci muka yg berbentuk foam or mcm yg sewaktu denganya... coz ada alahan kulit... jadi yg sesuai wat masa ni aku pakai sabun RIZ RENI... cari jer kat mana2 butik kecantikan kompem ada... heheheh tapi price die kena tanggung sikit lah... so kena la jimat cermat pakai sabun tu kn... lagi satu yg aku slalu amalkan ialah pakai mask... xkira lah apa jenis mask pun asalkan yg sesuai dgn kulit muka... setakat ni aku guna yg blemish mud mask and aku xla pakai slalu,,, sebulan 3kali kot... hehehh jimat punye pasal... n aku ada amek supplement gak utk kulit ni... xkish la apa jenis pun asalkan yg sesuai utk kulit, luar n dlaman...



3. untuk makeup lak, aku punye kulit xbanyak kerenah... coz aku stakat ni tibai jer makeup yg aku suke... kdang2 aku pakai maybeline, kadang2 aku pakai pixy, kadang2 aku pakai revlon, kadang2 aku tibai gak silky girl, nanti aku nak try compact powder cosway lak,,, hohoho tapi ape2 pun make sure kulit korang dicuci and pakai toner before apply some makeup okeh... nanti berjeragat sapa nak jawab??? heheheh lagi satu aku jarang pakai lipstick, aku pakai lipgloss yg dah sedia ada pewarna tuh... hohoho nanti bibir lebam cepat la,,, org ckp aku smoking lak nti.... haihhhh untuk blusher aku cadangkan silky girl la yg okeh sket... hehehhe tapi ikot cite rasa masing2 la yer...



4. untuk penjagaan badan lak aku pakai shower cream utk bathing... stakat nih aku paling suka palmolive and lux... yg lain tu blh la kot... pastu jgan lupa pembersih tumit, berus kaki, body brush or sponge... ikot suke korang lah... pastu utk woman mesti kena ade feminin hygiene wash kn... heheheh paham2 la yer... then kalu rajin beli la lulur yg ade jual kat butik2 kecantikan... aku beli kat guardian jer, RM9.90 kot papaya scrub ngan lulur mandi RM12.00... sume tu tahan la dlm sebulan lebih xpun 2bulan kot.... hehhehehe ape g ek??? hmmm kalu rajin lagi korang mandi bunga ker... hohoho stakat nih aku lom penah buat... tu pasal la jodoh xkekal kot..... hahahhah



5. yg paling penting dari semua kat atas nih ialah SOLAT... nak muka berseri2 jangan tinggalkan solat... itu jer pesan aku... kompem cantik luar dan dalam.... lagi satu solat boleh mengawal emosi kita, boleh mengawal perasaan kita... jadinya kalu agak rasa nak marah tu cepat2 amek wuduk buat solat sunat ke apa yg patot... aku xlah alim sangat tapi aku rasa tentang solat ni semua tahu yg ianya wajib kn... jadinya tambahkan lagi kecantikan diri kita dengan bersolat berjemaah di masjid2 berhampiran... kompem lagi cantik... xpercaya jom ikot aku g solat jemaah kat m asjid setiap ari khamis jumaat and kadang2 aku g jer setiap ari... hehehhehe....



6. sentiasa maaf memaafi... itu yg penting... coz kalu luaran kite cantik tapi dalamam kiter busuk mmg buruklah kita dimata semua.... "una sentiasa memaafkan... dont worry... walaupun org tu penah wat jht kat na, penah lukakan ati na or so on na tetap maafkan sepenuh hati...." aku bukan tuhan untuk menghukum kan... so selagi nyawa masih melekat pada jasadnya selagi itulah aku sentiasa memaafkan,,,, hope korang pun camtu gak... xguna berdendam ngan orang coz kita ni ada Tuhan....



itu sahaja.... huhuhuhuh letih menaip....
salam kasih dan sayang
zatil husna bt hj mohd jamaluddin







0 comments:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Catat Ulasan